Een kort verhaal over onze Modelspoorvereniging ”Post M”.

Onder de huidige naam en in de huidige vorm, bestaat onze vereniging sedert 24 maart 1998. Op die datum werd zij bij notariële acte opgericht. Zij staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Meppel, onder nummer 04056178 en is aangesloten bij de Nederlandse Modelspoor Federatie (N.M.F.). De ”ongeorganiseerde” voorgeschiedenis van de vereniging is echter al meer dan 20 jaar oud. Enkele van onze leden hebben (bijna) die gehele voorgeschiedenis meegemaakt, zodat er wel wat enige ervaring binnen onze vereniging is wat de bouw van modelspoorbanen betreft. Daarbij heeft een ieder zijn speciale inbreng bij ons. Waar we clubruimtes in Meppel Hoogeveen Slagharen en weer in Hoogeveen terug zijn gekomen.

Onze vereniging is klein en wil, dat ook graag blijven. We komen wekelijks samen en wel op de dinsdagavonden, in een zaaltje in het DES Gebouw (Tuindorp) te Hoogeveen, dat we geheel tot onze beschikking hebben. Dat betekent dat er niemand anders in komt. Ook niet als we er niet zijn, dus de baan kan blijven staan. De modelbanen waar we mee bezig zijn wordt in de schalen; H0 digitaal gebouwd 5.50 x 2.50 m. De bedoeling is dat we deze baan zo maken dat we er zelf mee moeten gaan rijden, dus treinen zelf aansturen met 3 lok muizen en 2 via de intellibox, zo ook de wissels worden dan door 1 persoon geschakeld. Ook zijn we met een kleine N-baan bezig deze wordt momenteel analoog opgezet om de mensen die nog niet over zijn op digitaal, Deze aansturing hebben we toen die tijd zelf ontwikkeld.Ten slot hebben we ook nog een Z-baan deze is nu zo goed als voltooid. We hechten ook aan een goed uitziende realistische aankleding qua baan, dus aan scenery wordt ook veel aandacht geschonken.

Mocht het bovenstaande U aanspreken, dan bent u op één van onze clubavonden, op elke dinsdagavond van 19.00 tot 21.30 van harte welkom in onze club ruimte. In de maanden juli en augustus houden we vakantie en komen we niet bij elkaar.

Hebt u op dit moment vragen over de baan, elektronica, onze toekomst plannen, of dergelijke? Stel ze aan één van ons! We zullen trachten om uw vraag te beantwoorden.